Saturday, January 03, 2009

Diary of Life Obelisk

Akhirnya, sudah lama aku menantikan saat ini untuk menceritakan segala krisis dan kisah hidup aku dari mulanya kisah benar sejak aku berumur 13tahun sampai la aku masih bernyawa...
kenapa aku buat title Diary of Life Obelisk? [rujuk kamus] Obelisk itu bermaksud sejenis tugu peringatan...jadi makna penuhnya adalah Dairi Tugu Kehidupan...yehhs di sini,aku ingin mengukirkan perihal pelbagai situasi dan keadaan yang dialami sampai sekarang di 'tugu kehidupan' ini ...

Obelisk '05
Bermulanya zaman remaja aku setelah tamatnya alam sekolah rendah dan aku melangkah masuk ke alam baru atau 3rd Level, (tadika=1st lvl, sekolah rendah=2nd lvl)...:3

Waktu aku Form 1 juga, famili aku migrate dari bandar ke kampung...jadi sejak itu lah aku rasa seperti ikan melayang ke daratan...dan sejak itu juga, aku mula rasa tidak sedap hati dan was2 bahawa banyak petanda buruk akan melanda bila2 masa sahaja...suasana di kampung bukan aman seperti dijangkakan..malah,keadaannya yang dingin...tetapi suasana berubah bila ada ramai orang...:D

nak, tak nak...kena act normal jugak...kitorang kena tinggal kat rumah grandparents buat sementara, masa tu arwah datuk aku masih ada...rumah baru kitorang dijangka siap pada pertengahan tahun '05 yang ditempatkan bersebelahan dengan rumah grandparents je..asalnya tapak rumah tu ada reban ayam, besar juga la, yang pernah dipelihara oleh nenek moyang aku,iaitu ibu kepada arwah datuk aku, sempat kenal dengannya masa umur aku 6-7 tahun...
tahun '05 memang berjalan dengan lancar, setelah siapnya rumah, bahagia la kata orang. :D


Obelisk '06
umur aku dah menjangkau 14 tahun...huhhh banyak event berlaku pada tahun ini...
ada insiden2 yang tak diingini,kemalangan and more..
ketika persiapan pada hari raya aildiladha,atau hari raya haji pada awal bulan januari, meriah tak terkata tetapi malang pada hari ketiga, krisis menjelma... ibu saudara aku dan keluarganya,dihalau oleh atuk dari situ,[waktu tu rumah nya bersebelahan ngan rumah atuk]keadaan menjadi tegang,dan air mata mula mengalir, aku hanya mampu melihat, kekeliruan...ini hal peribadi jadi it's forbidden to tell.

Tahun '06, umpama wabak virus berbahaya tersebar di seluruh kampung...
bukan jadi zombi..tapi maksud aku..virus nyamuk, DENGGI lol
maklumlah kat kampung ni senang diserang penyakit, pada pertengahan tahun, hampir dekat 50 orang kalau tak silap saya,dijangkiti denggi, im like,zomg, gila kentang byk tu...
dan aku,my bro,my 2 sisters, termasuk dlm senarai itu..>.<>__>
transfer wad 2 kali akibat ketidak-tahanan aku dalam wad sejukngeri pun ada lolz..dan selepas itu, panjang ceritanya sewaktu aku duk sana...mmg 'ngeri' Dx..
seminggu selepas itu aku ngan kakak aku dibebaskan! huhuwa i miss my homie xD...lol pastu seminggu kemudian kakak sulung aku pulak yang kena Dx...ish3 krisis betul

Tibanya bulan Ramadhan,macam biasala,umat Islam berpuasa,yang bukan Islam pun ada yang berpuasa,bagus la tu ;D my grandparents pula,pergi umrah buat kali ke..3 or 4 kot...dan mereka pulang pada hari raya ke-3...masa kepulangan mereka,datuk aku tiba2 jatuh sakit,mungkin kat Mekah sejuk...pada hari ke-5,hari yang suram...datuk aku telah pergi meninggalkan kami...innalillah...may he rest peacefully.

So the year '06 ended with melancholic atmosphere surrounding the kampung...

Obelisk '07
Mulanya tahun baru, hujan lebat,aku masih ingat...semua titisan air hujan telah membasahi kesedihan dan bermulanya azam tahun baru aku...
Dan tahun '07 adalah,tahun aku berjuang untuk kali ke-2...
yea, mencecahnya umur 15 tahun, aku menghadapi SPM..eh,giler ke.. i mean PMR!! lol xD

huh,something's not right, I can't remember much about year '07...terutamanya pertengahan tahun...nama2 kawan dalam kelas pun aku dah tak berapa ingat..lol
jadi pendek kata, aku terus skip, to the hell of a week, PMR week that is Dx
woaah sungguh...sungguh........NGERI!! --

anyway terus skip ke kerak bumi yang membara lagi bergelegak, RESULT DAY. o__o...
yea,kami pun beratur la mcm anak itik nak melepas ke sungai...lmao..
sorang classmate kat depan aku tu dapat 5A..fuyoh gratz to her
"next pls.." ..macam tunggu giliran terjun bangunan ada la...
jeng jeng jeen--- uhh, censored segala maklumat...just kiddin'
aku tak dpt banyak sgt A, yang A pun alhamdulillah la,subjek yang aku suka:science,and hate:BI...dan lain2 B,C...lol sedih2...tapi at least ada A...at least takde D, RITE?? xD

well the year ended normally so nothing extraordinary nor supernatural happened, cuma sambut Hari Raya biasa je, keadaan yang sepi berbanding tahun yang lalu....

Obelisk '08
yeahhh it's 2008 dammit! lolol...aku masuk Form 4 dan dalam fikiran aku masa tu,
"yeyey, leh bergolek-golek~x3" ...huhu
anyway,yang paling teruknya pada awal tahun kat sekolah tu, masa untuk mengumumkan kedudukan kelas..yehh,siapa yang akan duduk dalam kelas Science,siapa yang akan duk dalam kelas Sastera....
owh...nama aku dipanggil,dukacita dimaklumkan aku bukan berada di kelas aliran sains..huhh...

Skip again--(FTW lol)...dah seminggu,aku masih moyok....aku pray,pray pray for goodness dan....an angel's voice bestowed upon us~?!...
"semua tingkatan 4 diarahkan turun ke bawah hall sekarang juga untuk pengumuman semula kedudukan kelas..ulang suara..blablabla" what the--
aku makin rasa berdebar2..fuih... *dokidokidoki...*
sukacita dimaklumkan bahawa memandangkan budak sains terlalu ramai jadi terpaksa dipecahkan dan muncullah satu kelas sains baru,iaitu, 4 Science 3.
selepas satu persatu nama dipanggil, kelas 4sc1 dan 4sc2 pun dah muat...tiba masanya pengumuman untuk kelas 4Sc3...
jeng jeng jeng once again....NAMA AKU DIPANGGIL!!? xDDD
aku menjerit dengan sekuat hati aku dalam diam...xD ...damn the feeling of gladness and syukur!
Kata2 skema aku,
sejak hari itulah aku mula terpengaruh dengan kerajinan dan usaha belajar..lol..
hopefully everything will go smoothly like smoothie.... insyaallah

....

buuh--buuht-but WAIT
Ending '08 masih belum selesai...mada owatta nee yo!![sry terselit bhsa japaniisu lol..]
kali ini,aku ingin menceritakan tentang keluarga aku,dan saudara mara aku,yang diantara mereka diibaratkan the ogres puting a blame on the kittens for looking disgustingly retarded and green.
well apa yang aku nak maksudkan ini, saudara mara aku iaitu di sebelah pihak my mother...
mereka itu....macam..lebih dari cakap dari beraksi...
dah banyak kali keluarga aku difitnah,dicaci,dikutuk tanpa sebab munasabah...yang aku tau, jelas sekali menunjukkan mereka ni berhasad dengki....ini kata2 yang aku sempat kutip dari mulut mak sedara aku sndiri yang bgtau kat kakaknya,iaitu,my mother...
"ye la anak2 mung pandai2 blaka,anak kita yang bodo.."
masyaallah punya la ayat mcm tu.....ingat tak kita ni takde perasaan ke?
kalu aku dah lama aku nak jawab macam ni secara kasar,seikhlas yg mungkin;
"eh, kata anak orang lain pandai jadi mung lebih kenal anak orang la yer?kutuk anak orang la,fitnah la..cuba juga selidik anak sendiri laa wei drpd duk kutuk anak orang,mung sebagai ibu kena lebih faham anak sendiri..."
kalau dalam loghat kelate aku lebih brutal...caya lah.

itu masalah punya aku tak kisah mana...what really matters are..
The WitchlyB1tch living the opposite of my house..she ain't my aunt, she's a arch-enemy..
she's the one who started eveything,who declared this stuupid meaningless WAR!..
yea there's nothing wrong saying all of these to her, like hell i don't know she's a devil..

apa2 pun, it's my time to kutuk the kutuk-ers..
dah banyak benda keluarga diorang buat kat keluarga aku...terutamanya kat adik prmpuan aku...anak kepada Witch itu,pernah leset lada kat muka adik aku...ya Allah...kena butir lada tu sikit pun dah pedih berapi muka..apatah lagi segumpal lada kat tangan dia gi leset kat muka adik aku....i can't imagine that at all...too cruel...
and second insiden, anak lelaki Witch itu juga, yang bongsu, gi cucuh api kat badan adik aku dengan kertas yang masih membara....sampai sekarang parut itu masih melekat kat badan adik aku...kejam...mmg..kejam...

pada akhir bulan Disember itu mereka tak berenti2 mengacau,membuli adik aku...sampai kat tempat mengaji Al-Quran sempat lagi diorang buli adik aku...bayanglah,ramai2 lawan adik aku sorang...mereka tu lebih dari lima orang, antaranya adalah anak Witch itu,dan juga anak kepada yang suka kutuk orang tu..tak padan ngan umur 16,14 tahun cari gaduh ngan budak, dah la budak lelaki...

pada 30Disember '08, di waktu petang,hujan lebat,kakak aku suruh aku pergi duduk depan rumah nenek, untuk menunggu package sampai di depan pagar..aku duk sorang2 la,pakai jacket,pegang payung, merenung sejenak...

tiba2, aku terdengar suara orang meracau...THAT WITCH!?...datang ke arah aku,serang aku?! LOL...saat paling bodoh aku saksi...mulut dia merepek mengalahkan machine gun..kelajuan merepekerabannya 1000km sesaat..fuyoh...aku langsung tak paham apa dia cakap...sebab waktu tu hujan lebat, rofl..
aku mampu mendengar,dan melihat..memandangkan aku ni pendiam,aku tak menjawab..terkejut pun ada...pastu datangnya kakak aku, "Apa ni bising2 ni hah?" mengatakan kat The Witch itu...lalu duduk sebelah aku...kakak aku backup aku,habis ayat dia menjawab..aku tabik kat dia...sbb berani menjawab kata2 makcik sihir tu...wal hal dia ingat aku datang situ nak gi ganggu anak2 dia...

dan selepas itu datanglah van yang menghantar package itu, aku gi sain, makcik sihir tu retreat balik ke dapur, tapi peluru dia masih tak habis...masih #$%^&...
selepas sudah sain aku ngan kakak terus balik, yang hanya 20+ langkah dari rumah,
nampak ayah aku,nak kata dah apa yg berlaku, tapi belum sempat cakap
ayah aku terus kata kat makcik sihir tu.. "mung bising gapo gak pok pek pokpek kat anak ore ni HAH?!" ...wah...my dad,my hero...
and after that,long story...

apa2 pun apa yang aku cakap semua ni bukan cerita karut malah,ia adalah kisah benar di sebalik tabir kehidupan di kampung..yep..im serious...my family bukannya pernah buat jahat...aku tau,semua adik beradik mak aku ni,benci kat kat keluarga kitorang...sebab hanya perkara remeh; Jealousy,Misunderstanding..

satu ayat aku sempat quote dari mulut adik aku yang masih naive bagitau kat my Ma:
"Ma,semua adik beradik Ma kan,tak sayang kat ma, tapi kn,
kakak ma sorang je yang sayang kat ma ..."


aku mencuri dengar masa adik aku kata cmtu...dengar mak aku nangis...
aku yg duduk berselindung di sebalik dinding..tersentuh..aku turut menangis..dgn senyap..

yer,memang btul,Makcik sulung aku itu lah paling caring diantara mak2 sedara yg lain...paling memahami...setiap kali mak aku ada masalah,pasti mak aku akan mengadu kat Makcik aku tu...
walaupun hanya dpt berhubung melalui telefon...kerana dia tinggal di KL...

itu saja untuk kali ini..aku tak dapat cerita panjang lebar, nanti semua hal keluarga ni heboh dan kecoh.....
dengan bangganya,terpacaklah Tugu yang berukirkan dari tahun 2005-2008.
will always remains...

=)


No comments:

DicksSportingGoods.com Coupons
HTML Hit Counters